Nieuws « Verrassend: zo weinig kost het om je elektrische auto op te laden
Elektrische auto’s kosten in aankoop iets meer dan auto’s met een gewone verbrandingsmotor. Maar zodra je die horde gepasseerd bent, blijkt dat de kosten goed meevallen. Meer nog: eigenaars van een elektrische wagen betalen voor hun stroom minder dan diesel- en benzinerijders voor hun brandstof.
In het totale kostenplaatje van een auto zijn de verbruikskosten van groot belang. Welke aandrijving je kiest in je nieuwe auto, bepaalt in grote mate hoeveel je maandelijks zult besteden aan het verbruik. 2.809 Belgen namen deel aan een onderzoek over elektrisch rijden op de website van Het Nieuwsblad. Hieruit blijkt dat er grote verschillen bestaan en dat auto’s met een geëlektrificeerde aandrijving duidelijk in het voordeel zijn.
Hoeveel besteed je maandelijks aan brandstof of elektriciteit voor je meest gebruikte auto? De meeste bestuurders geven aan dat ze tussen 50 en 150 euro per maand spenderen aan de ‘brandstof’ van hun auto. Het gemiddelde ligt op 118 euro per maand, maar dat verschilt naargelang het motortype. Dieselrijders betalen met 129 euro het meest, gevolgd door de benzinerijders met 117 euro per maand. Voor een plug-inhybride is dat 111 euro. Met een elektrische auto ben je veel goedkoper af: 90 euro per maand. De zelfopladende hybrides doen het zelfs nog iets beter (87 euro).
“Maar die elektrische auto’s rijden minder kilometers”, denk je misschien. Een belangrijke nuance is dat de bestuurders van elektrische auto’s in dit onderzoek gemiddeld iets langere afstanden afleggen dan de bestuurders van een auto met verbrandingsmotor. Kortom, de verbruikskosten liggen duidelijk lager wanneer je elektrisch rijdt.
Wat kost het echt?
Twee factoren bepalen hoeveel het uiteindelijk kost om honderd kilometer elektrisch te rijden: hoeveel stroom je elektrische auto verbruikt en hoeveel je betaalt voor je elektriciteit. Het verbruik van de elektrische auto hangt uiteraard af van de auto in kwestie (vermogen, gewicht, …), jouw rijstijl en de rijomstandigheden (temperatuur en reliëf).
Bepalend is ook de prijs van de elektriciteit, die sterk verschilt naargelang je woonplaats, de leverancier, het moment van opladen (piek of dal) of de laadmethode (thuis, op het werk of via publieke laadpalen). De prijs per kilowattuur (kWh) hangt af van de netbeheerder in de gemeente of de stad waar je oplaadt en uiteraard ook de leverancier die je gekozen hebt.
Veel goedkoper
Laten we een concreet voorbeeld nemen. De nieuwe Kia e-Niro is een zuinige, puur elektrische cross-over met een energieverbruik van 15,3 kWh/100 km (in de batterijversie met 39,2 kWh). Voor de stroomprijs kijken we naar de statistieken van de Vlaamse energieregulator VREG. Een jaarverbruik van 3.500 kWh (1.600 kWh met dagmeter en 1.900 kWh met nachtmeter) is representatief voor een gemiddeld huishouden. Met een dergelijk verbruik bedroeg de gemiddelde stroomprijs in juli 2019 inclusief alle kosten en btw 0,27 euro/kWh. Voor 15,3 kWh (of honderd kilometer rijden in de Kia e-Niro) betaal je dus 4,13 euro.
Dit is uiteraard een schatting, waarbij je nog het energieverbruik van het laadproces zelf moet optellen (zo’n 10 procent). Maar het geeft een indicatie van de zeer lage kosten, vooral als je weet dat een liter benzine (95 RON E10) 1,46 euro kost en een liter diesel 1,52 euro (Belgische maximumtarieven op 12/09/2019). Een benzinewagen met een verbruik van 7,5 l/100 km kost dus 10,95 euro/100 km, een diesel die 6 l/100 km verbruikt 9,12 euro/100 km. In dagelijks gebruik ben je met een elektrische auto dus veel goedkoper af. In landen met lagere elektriciteitstarieven loopt het voordeel zelfs nog hoger op.
Op het werk
Elektrisch rijden is nog interessanter wanneer je op kantoor kunt opladen. Let wel op wanneer je een openbaar laadpunt gebruikt, want daar variëren de prijzen sterk (van helemaal gratis tot een veelvoud van de kosten thuis). Zo vaak mogelijk thuis of op het werk opladen, is dus aan te bevelen.